Fyra år och fantasifull...

Lia  var på 4-årskontroll på BVC igår. Redan igår imorse hade hon deklarerat att hon minsann inte skulle ta någon spruta och att hon verkligen, verkligen inte skulle mäta sig. Däremot var hon helt ok med att hon skulle lägga pussel ( som på 3-årskontrollen för den mindes hon) och rita streckgubbar. Att hon skulle rita streckgubbar visste jag för det hade jag hört att man gör på 4-årskontrollen så självklart så fick jag sätta mig kvällen före, innan läggdags och kolla så hon verkligen kan det för jag minns inte sist vi ritade ihop. Det blev en typisk huvudfoting med långt hår ” som en prinsessa” och jag behövde alltså inte skämmas för att jag inte ritar med mitt barn tillräckligt mycket. Perfekt. Inte för att det spelar någon roll om hon inte hade levt upp till en ”4-åringsnivå” men av någon sjuk anledning så blir det alltid lite prestige med årskontroller på bvc.

 

Igår då. Jag hämtade barnen på dagis och Lia berättade återigen att – mäta sig kunde jag bara glömma. Att hon skulle slippa spruta hade jag redan lyckats övertyga henne om. Framme på BVC plockade tanten fram en väska med Pippi på.

 

-Vet du vem den här flickan är? Och innan Lia ens hinner öppna munnen så bufflar sig Tilly fram till väskan och gapar” Pippi långtumpa!!!!”

Ja skitbra Tilly, du får vänta 2 år på din 4-årskontroll och så fick hon ett tråkigt playmobilhus att leka med ( kul i ungefär 22 sekunder).

 

 

Lia blir ombedd att rita en gubbe på ett papper (yes, den kan vi!) så hon greppar pennan och skriver sitt namn, baklänges men va fan, och bvc-tanten studsar högt av förtjusning. Lia fortsätter sedan att rita en gubbe, eller prinsessa som hon föredrog att kalla den. En jättefin huvudfoting med långt hår blev det och just när jag skulle spricka av stolthet börjar hon febrilt dutta med den röda pennan över prinsessans ansikte och ner över pinnbenen. – ”Vad gör du nu för något!?” - ”Regnar det?”- försöker den pedagogiska bvc-tanten med.

 

– ”Nä, det är blod”, säger Lia.

 

Men va faaaan, det som hade gått så bra, jag liksom såg OK-stämpeln framför mig och så gör hon en nedblodad prinsessa. Skit också. Vilka psykologiska slutsatser tänkte bvc-tanten dra nu då?

 

– ”Det är blod, hon har skadat sig på sitt jobb” fortsätter Lia.

 

Hon brukar skylla det mesta på ”sitt jobb” och ”sin skola” nu för tiden. Så fort något händer så har det hänt där och så har ”Isabella, Sissi och Bischi” varit uppviglare. Underbara fantasivärld men det såg nog inte så himla bra ut. Det är bara att hoppas på att bvc-tanten har träffat på fantasifulla 4-åringar förr.

 

Efter den morbida teckningen var det dags för syntest. Lia fick ett ark med bokstäver. Tanken var att bvc-tanten skulle peka på en bokstav på syntesttavlan ( nä jag vet inte vad den kallas) och sedan skulle Lia peka på rätt bokstav på arken för att visa att hon kan se. Så blev det inte. Lia la arket åt sidan och började istället läsa rakt ut vad det stod: ”H, T, O” osv. Jag sprack av stolthet igen. När hon kom till V så sa hon ” A upp och ner” för hon kan inte V men jag tyckte att hon var ganska påhittig :-) Underbara älskade 4-åring.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Vem är jag?


Namn: Ditt namn
Ålder: Din ålder
Civilstatus: Singel?
Bor: Din stad
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!
 Annonser