Sammanfattning av decenniet

Enligt Johanna gör alla tuffa bloggare såhär så jag är inte den som är den. En sammanfattning av året var tydligen löjligt. Nu är grejen en sammanfattning av decenniet - So here goes:

 

2000: Men herregud, det är så längesedan! Jag måste verkligen tänka efter för att inte blanda ihop åren. Jag inledde året med att flytta ihop med min första pojkvän Q och pierca mig i läppen. Jag hoppar även av gymnasiet för att börja praktisera på Malmös tuffaste café. I slutet av Januari föds min lillasyster. Jag dyrkar jazzmaster och jaguar (gitarrerna), kunde varenda Electro Harmonix-pedal och visste allt om 60-talsinstrument och rörförstärkare. Jag lyssnar på Sonic Youth, Dinosaur Jr, Mudhoney, The Melvins och Bikini Kill. Vi arrangerar konserter på KB, dricker folköl, whiskey och cola och röker alldeles för mycket inomhus. Jag har jämt tajta friditsjackor som vi köper på myrorna. Det och bandtröjor. Möjligtvis randiga tröjor. Sönderblonderat tuperat hår och massor av hårspray. Färgar det mörkrött och svart också. I Juni förlovar vi oss med fula silverringar som vi graverar på Kiviks marknad. På sommaren fyller jag 18 och vi är på Roskilde och ser Ziggy Marley. Det är sommaren som så många dör under Pearl Jam. Det var hemskt och vi åker hem en dag tidigare.


2001: Jag klantar bort förhållandet med Q, både en, två och tre gånger typ. Men det var som det var och i Juni dumpade jag honom för en dåre (L) som jag träffade på Hultsfredsfestivalen. I Juli flyttade jag upp till honom i Rättvik. Det var helt galet. Resten av det året är typ snö och galenskap. Jag träffar dock mycket bra vänner.

2002: Det här året är fan det värsta jag kan minnas. Ångest i Rättvik, mitt enda ljus är resorna till Malmö och bästisen Macke. En ständig kamp för att övertyga mig själv att stanna i Rättvik och hos L. Allt i mig bara skriker att det är fel. Massa skit händer som jag knappast tänker ta upp här men det var helt åt helvete fel och jag minns fortfarande det som ångest. Dalarna är dock fortfarande underbart. I Augusti börjar jag på folkhögskola i Leksand och det är skitbra. Jag pendlar dock från Rättvik fortfarande. Oktober och November mådde jag bara illa och sedan var det över.

2003:
L bestämmer sig för att flytta närmare sin skola i Falun och jag tar därför beslutet att lämna Rättvik och flytta till skolan i Leksand. Vi fortsätter att vara tillsammans men han är fortfarande ett kallt svin så det tog slut i Mars. I Samma veva hittade jag min man på skolan (vi hade hängt ihop ett tag och när jag flyttade till Leksand så hamnade jag i hans korridor). Vi hade känt varandra hela tiden men när vi, natten till den 20:e mars ligger vi och tittar på när USA invaderar Irak så inser vi att det är mer än vänskap ;-) Sommarlovet spenderar vi hos min mormor på Österlen och hos hans föräldrar i Örebro och i deras sommarstuga. I augusti började vi i skolan i Leksand igen och vi flyttade in världens mest idylliska stuga på skolan tillsammans med en kompis. I Oktober förlovade oss. Efter några veckor blev kompisen tillsammans med värdens mest uppmärksamhetskrävande extrema fjortis och allt gick i kras. Man fick ligga och lyssna på hennes fejkade orgasmer genom väggarna hela nätterna, titta på när hon skar sig (ytligt) för att folk skulle tycka synd om henne. Skit samma, hon var asjobbig. Jag pluggade heltid, gjorde skolans fotokatalog och undervisade själv i fotografering och framkallning. Efter en festkväll hos oss vaknade jag på natten och fick inte luft. Trodde jag skulle dö och satt i duschen hela natten. Det var tydligen panikångest och resten av året spenderades med papperspåsar, benso och Zoloft. Gott nytt år typ. I samma veva som detta drog igång så slutade jag även att röka. Började dock snusa istället.


2004: Panikångesten fortsätter och jag försöker varva ner. Det är dock svårt eftersom jag äntligen skulle få mina betyg för gymnasiet så jag har lite att göra. Jag och min man (då pojkvän) flyttar till ett eget hus på skolan och slapp fjortisbruden. Vi går ut skolan i Maj. Bra betyg och stipendium för engagemang och gott kamratskap ( hur fan nu det gick till, jag var inte speciellt trevlig). Nu hade vi INGENSTANS att ta vägen och ingenting att göra. Ingen av oss vill till våra hemstäder så en kväll i Örebro blundar vi och pekade på kartan. Vi hamnar i Varberg. Vi bestämmer oss då för att flytta till hans föräldrars sommarstuga (som ligger i krokarna) men vi har fortfarande ingen inkomst alls. Efter ett par veckor ringer Ams upp min man (plötsligt händer det typ) och säger till honom att gå på en arbetsintervju. Han gör det och får jobbet. Sjukt (men bra). Jag bli peppad och stövlar in på första bästa restaurang i stan, frågar om de behöver folk och får börja redan dagen därpå. Jag jobbar även som bröllopsfotograf och fotar kanske 10 bröllop den sommaren. Vi skaffar oss en pytteliten lägenhet med dusch i källaren och jag kommer även in på högskolan.  Jag ber min chef ( jäva as) att dra åt helvete ( typ) och börjar plugga istället. Det går skitbra. Jag söker ett program men får veta att de bara tar in två personer på min kvot och jag är först i reservkön. Jag söker därför en annan fristående kurs. I Slutet av året flyttar vi till en större lägenhet men rakt in i vår stads ghetto (vi visste inte, vi var nya i stan).


2005: Dagen innan jag ska börja min andra fristående kurs ringer skolan, jag har blivit antagen som reserv på programmet jag sökte. Dagen efter går jag dit istället. I februari kommer vi på att vi vill försöka skaffa barn ändå. Vi räknar på det och tycker att vi ändå borde ha råd. Jag slutar snusa och kastar mina P-piller i slutet av februari och den 20:e mars fick vi reda på att jag var gravid. Några dagar senare är det fyra pundarungar som försökte sno vår bil på parkeringen. Tack och lov var det två vittnen som ringde in och polisen tog alla på bar gärning. Alla var dock under 18 så de kom undan och vi fick betala en självrisk på 3000 för att laga bilen efter brytförsöket. Tre veckor senare sitter jag på en anställningsintervju som vårdare (för att få ihop en ok föräldrapeng) och säger ingenting om att jag är gravid (hon frågade inte). Jag får jobbet och börjar på ett helt underbart gruppboende med fem brukare. Hela sommaren jobbar jag precis hela tiden. I Juni blir vår moppe stulen och vi tycker att det går för långt i ghettot. Vi spontantköper en lägenhet i ett annat område. På hösten läser jag 45 poäng på högskolan samtidigt som jag jobbar och är höggravid. Det går sådär, speciellt i slutet. I Oktober gifter vi oss på vår 2-åriga förlovningsdag. I december föds världen finaste Lia. 3295 gram kärlek och jag skiter fullständigt i skolan. Jag tar en paus från programmet och blir mammaledig på heltid.


2006:
Ett helt underbart år som mammaledig, jag minns det här året som harmoni. Många fikor med världens största mammagrupp och mysiga stunder med fina Lia. I Mars tar jag tag i mammakilona och går ner sammanlagt 30 kilo under året. Jag går vart jag än ska och Lia sover fint i vagnen. På sommaren åkte vi till Gotland med min mans familj. Världens kanske mysigaste semester någonsin och vi blev helt galet kära i Gotland. Min mans syster gifte sig under semestern och jag fotade. I Oktober lär sig Lia att gå. I November har Lia feber – hela tiden. Vi är uppe på barnakuten med henne flera gånger men de hittar ingenting. De gissar på ett envist virus och i slutet av November gick det över. Ungefär då kom vi på att vi borde börja försöka med syskon. Jag slänger mina minipiller men fortsätter att amma så vi är medvetna om att det kan ta tid. I slutet av December börjar jag känna mig väldigt gravid så jag tar ett test den 30:e men det visar negativt. Jag känner mig dock väldigt gravid ändå så jag hoppar champagnen på nyårsafton.


2007:
Den 5:e januari känner jag mig väldigt, väldigt, väldigt gravid så jag tar ett test och visst är jag gravid! Det kändes skitläskigt för Lia är ju pytteliten. Men det går bra, jag mår visserligen illa som ett svin och spyr fram till vecka 23. Men jag är någorlunda lätt och smidig och jag mår bra. Under våren skriver jag en helt fantastisk B-uppsats i Sociologi och jag är så nöjd med den. Den blir hyllad på opponeringen och vi får högsta betyg och plus i kanten. Det går bra, det flöt på och jag mår braaaa. I September föds lillasyster Tilly. 3795 gram kärlek och ungefär dubbelt så mycket envishet ;-) De första månaderna är ganska lugna men i slutet av året får jag en bröstinfektion och det känns som att bröstvårtorna håller på att trilla av när jag ammar. I samma veva kom Lia in i sin tvåårstrots och börjar putta varenda barn hon såg. Det blev jättejobbigt och jag vill tillslut knappt träffa någon om hon var med. Det var helt oprovocerat, bara för att testa. Men det gjorde ju ont på de hon puttade så det var ändå inte kul.

2008: Lias puttande fortsätter under våren och Tilly är en extremt klängig bebis. Jag har henne jämt i sjal och springer efter Lia för att hindra henne från att putta andra barn. Det var några tuffa månader där… Mot sommaren lugnar hon ner sig och Tilly börjar tack och lov försöka gå redan när hon är 8 månader. Hon vär fortfarande väldigt klängig – på gott och ont. Det är supermysigt men inte jämt. Jag som hade varit gravid, ammat, blivit gravid igen innan jag hade slutat amma och sedan ammat igen började känna mig lite låst. Under sommaren såg jag verkigen fram emot att få börja skolan igen. I September började jag skolan, Tilly fick börja på Lias avdelning på dagis och min man började vara pappaledig två dagar i veckan så de inte behövde vara på dagis så mycket. Det var en bra termin. Vi gör projektarbete i skolan och det går återigen väldigt bra. Projektet blev uppmärksammat och det blir faktisk väldigt bra.  Jag fortsätter att rasa i vikt och i december har jag gått ner sammanlagt 39 kilo.

2009: Vårterminen går åt till min C-uppsats. Det är en extremt tuff period för jag har en extrem prestationsångest. De två senaste uppgifterna hade blivit riktigt bra så jag kände lite press. Jag hade kommit på en idé som jag trodde skulle kunna bli riktigt bra. När vi parades ihop (två och två) hamnade jag med en person som visserligen var trevlig men som knappast hade samma ambitioner som jag. Det blir inte bra. Eller det blir ok men inte så bra som jag hade visioner om så det kändes väldigt knäckande. Den blev godkänd men jag är inte nöjd. Det är jobbigt att den ligger ute på nätet med mitt namn på för den hade kunnat bli så mycket bättre. En vecka efter att den var inlämnad kom min magkatarr. I mars slutar jag amma Tilly som då var 1,5 år. Under sommaren tar jag ut mina sista föräldradagar och är ledig med barnen i 12 veckor. Det är så himla mysigt och så himla tufft på samma gång. Vi lär känna våra grannar och sitter ute på gården hela dagarna och långt in på nätterna ibland. Här gick mat, vikt och allt som hade med det att göra åt helvete men det var det nästan (nästan) värt. Efter sommaren köper jag träningskort, börjar träna 5 dagar i veckan och pluggar juridik som sista termin. I Oktober får jag tillbaka min magkatarr, jag gör även en 15-poängs juridiktenta och är en av de 26% som klarar den. Efter det kom lungsäcksinflammationen och hela den historien. Jag får ta en paus från träningen och börjar därför (av någon dum anledning) även att strunta i var jag äter. Går snabbt upp en massa i vikt och mår skit över det.  Julen firar vi på Österlen och nyår i Sälen. Bestämmer att vi ska göra Sälen till en vana. Nästa år blir det jul där.

2010: Blir ett skitbra år! Magen är ok, jag ska börja träna igen, Detox och bra mat är på ingång, samlivet är på väg upp och jag ska sänka kraven på mig själv. Jag söker jobb samtidigt som jag pluggar. Har kommit in på tre kurser (sammanlagt heltid och en av dem är på distans). Har bara lite ångest inför sommaren och hur pengarna ska trilla in. Men jag hoppas att jag får något jobb. Sommarjobb i alla fall. Blir det inget så söker jag magisterprogrammet till hösten.  Nytt efternamn blir det också, vi ska byta bort vårt –sson-namn till ett gammalt släktnamn från min sida. Det blir bra.

 

Alltså, vilket otroligt bra minne jag har måste jag säga ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Vem är jag?


Namn: Ditt namn
Ålder: Din ålder
Civilstatus: Singel?
Bor: Din stad
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!
 Annonser