White trash

När jag blev gravid med Lia började jag hänga ganska mycket på Familjeliv Till en början var det en skitbra sida där man kunde lära sig allt om att vara gravid och föda barn osv. Jag träffade till och med en stor mammagrupp där. Under de första 2-3 åren som jag var medlem där expanderade sidan något extremt och medlemsantalet steg från kanske 20.000 till en bra bit över 100.000. Detta medförde att kvoten för "mindre begåvade personer" fylldes och svämmade över ganska fort. Det innebar också en rad nya utryck. Ni som inte känner till Familjeliv vet således inte vad förkortningar som bim, äl, bf och bm är för något, eller hur? Skit i det, det är inte viktigt. Men vet ni vad WT är? Det står för White trash… Det första jag tänker på är White trash wins the lottery som en Guns N Roses skiva ryktades skulle heta men så blev det aldrig (det blev chinese democracy istället). White trash syftar till en början till vita, lågutbildade personer med låg status med taskig klädsmak, läs wikipedias förklaring här. Väljer man bildresultat på google dyker den här bilden upp på första sidan. Inte för att hänga ut någon speciell men I say no more (jag tror att hon är utklädd) …

Det roliga på Familjeliv är att man nu har gjort kopplingen mellan ovanliga namn och WT. Vissa namn har en ganska tydlig WT-stämpel och de vanligaste exemplet är Cewin. Ja jag vet att det ser ut som att det står Suin för varenda människa som har läst det svenska språket och fått godkänt (med gott samvete) på det vet att C innan mjuk vokal blir S. W uttalas inte V utan W som till exempel Wow. Att folk ändå stavar sina barns namn såhär tyder på okunskap och det bidrar alltså till att man blir WT.  Den riktiga stavningen för Cewin är givetvis Kevin och det ska tydligen också vara White trash.  Jag tror att det värsta man kan göra är att ta ett typiskt Amerikanskt namn och låtsas att det är svenskt, typ: "Liam, Kevin, Melissa". Värst är om man gör om stavningen: "Vanezza, Djoey, Cewin". Eller om man ska göra en jättekonstig stavning på ett vanligt Svenskt namn, typ "Ihzabellah eller Leeza". På tal om felplacerade H så såg jag en stackars unge som hette Caspher. Hur gick tankarna där? Jag tycker nästan lite synd om stackars Casfer (enligt SCB finns det 15 stackare som heter såhär). Jag tycker lika synd om Philiph (9 i Sverige enligt SCB, den är ju dessutom så uppenbar…

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det här för på ett sätt vill jag inte gå runt och döma människor. Däremot så kan jag inte förneka att det finns. Jag skulle säga att det är helheten som gör att man får de där vibbarna. Står det en gravid, rökande, tjock mamma och gapar: "jävla ungjävel" efter sin 5-åring som, lika fet han, svarar "Håll käften jävla fetto" tillbaka så får jag lite taskiga vibbar. Sedan blir väl situationen värre av att de går vidare till McDonalds och äter frukost klockan 11 en vardag eller att man får veta att mamman inte ens har gått ut gymnasiet och ungen heter Cewin. Men som sagt, det är helheten och en kombination av en massa saker som kan vara helt ok var för sig.

I dag, när jag satt och läste på Familjeliv, stötte jag på ett sånt här ljushuvud som tycker att man kan döma ut en hel familj efter vad barnen heter. Såhär skrev hon:

Jag tycker att det är WT att sträva efter att ge sitt barn ett så ovanligt namn som möjligt. Vad jag vet så är det bara WT-människor som tycker att det är viktigt att det "minsann inte är någon som heter som mitt barn". Normalt funtade människor väljer släktnamn eller namn de helt enkelt gillar oavsett hur många som bär namnet i fråga.

Aha, vilket fantastiskt bra forskningsunderlag hon har här... Jag är inte WT (däremot har jag enligt henne ett WT-namn eftersom jag faktiskt är ensam om mitt namn i Sverige). Jag kan läsa och skriva, jag äter inte på McDonalds tre dagar i veckan, båda barnen är med samma pappa - som jag fortfarande är gift med, jag har en högskoleexamen inom beteendevetenskap, jag röker inte och jag bor i en köpt lägenhet i ett lugnt familjeområde. MEN min äldsta dotter har ett ovanligt namn (nu föll ALLT va?). Min andra dotter heter som drygt 4000 andra i Sverige heter, alltså ett ganska vanligt namn. Undrar vad hennes analys av det är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Vem är jag?


Namn: Ditt namn
Ålder: Din ålder
Civilstatus: Singel?
Bor: Din stad
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!
 Annonser