VÄRLDENS godaste fiskgryta

Detta är världens godaste fiskgryta. Lätt. Om man inte gör den enligt LCHF, tyvärr. Men med lite modifiering så är den inte långt ifrån samtidigt som den är LCHF-godkänd :-)

Receptet kommer från Middagsfrid som vi har haft i snart 2 år och verkligen rekommenderar! Bra miljötänk, mat utan en massa tillsatser och E-nummer och mycket ekologiskt. Lite mycket grönsaker för LCHF men barnen får äta upp det ;-)

 

Såhär är originalreceptet:

1. Ansa och skär 1 fänkål i 1 cm stora bitar. Skala och skär 3

morötter (ca 300 g) i 1⁄2 cm breda slantar. 2. Koka ris/gryn till 4 personer.

3. Smält 1 msk smör i en stor gryta, pressa i 3 vitlöksklyftor, tillsätt 2 msk tomatpuré och fräs fänkålen och morötterna på medelhög värme i ca 5 min.

4. Hacka 2 gula lökar (ca 200 g).Tillsätt löken i grytan och fräs i ytterligare 3 min.

5. Tillsätt 1 burk krossade tomater, 2 dl vatten, 1 dl vispgrädde, 1 msk buljongpulver (alt. 1 tärning), 1 msk curry, 1 msk vitvinsvinäger, 11⁄2 tsk salt och 2 krm svartpeppar i grytan. Koka upp och låt puttra under lock i 7 min.

6. Tillsätt ca 600 g sejfilé i grytan. Sjud i 4 min. 7. Servera fiskgrytan med riset/grynen.

 

Såhär gör man grytan LCHF-godkänd:

1. Ansa och skär 1 fänkål i 1 cm stora bitar.

2. Smält 2 msk smör i en stor gryta, pressa i 3 vitlöksklyftor, tillsätt 2 msk tomatpuré och fräs fänkålen på medelhög värme i ca 5 min.

3. Hacka 1 gul lök (ca 100 g).Tillsätt löken i grytan och fräs i ytterligare 3 min.

4. Tillsätt en halv burk krossade tomater, 2 dl vatten, 2 dl vispgrädde, 1 dl creme fraishe, 1 msk buljongpulver (alt. 1 tärning), 1 msk curry, 1 msk vitvinsvinäger, 11⁄2 tsk salt och 2 krm svartpeppar i grytan. Koka upp och låt puttra under lock i 7 min.

5. Tillsätt ca 600 g sejfilé i grytan. Sjud i 4 min.

 

Fänkål är förövrigt helt klart LCHF-godkänt. Och GOTT!

 


Kommentarer
Postat av: Helena

ska vi följa varandra på bloglovin :) ? Kram

2011-09-11 @ 08:05:58
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Vem är jag?


Namn: Ditt namn
Ålder: Din ålder
Civilstatus: Singel?
Bor: Din stad
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!
 Annonser